Kysy museolta! Suomen kansallismuseo vastaa vain esineelliseen kulttuuriin ja museon omiin esinekokoelmiin liittyviin kysymyksiin. HUOM! Designesineisiin mm. lasitavaroihin, Arabian astioihin, valaisimiin ja kalusteisiin liittyviin kysymyksiin emme pysty vastaamaan. Niiden osalta pyydämme ottamaan yhteyttä suoraan näiden alojen erikoismuseoihin. Avoinnapitoon, pääsylippuihin, kulkuyhteyksiin ja opastuksiin löytyy nopeimmin vastaus tästä linkistä. Muinaisjäännöksistä voi ilmoittaa suoraan Museovirastolle.
Voit kysyä kuvan kanssa tai ilman. Osa kysymyksistä vastauksineen julkaistaan nimettömänä ja toimitettuina näillä verkkosivuilla. Huomioithan, että museot eivät koskaan anna esineistä hinta-arvioita. Vastaus kysymykseesi saattaa jo löytyä sivulta – katso mitä on kysytty aikaisemmin.
Lisää tietoa palvelusta.
Kastemaljat
Montako nk. Vehmaan mestarin tekemää keskiaikaista kastemaljaa on olemassa? Missä (kirkoissa) ne ovat? Netistä löysin Maarian kirkon, Hollolan kirkon, Vehmaan kirkon sekä Turun tuomiokirkon. Jollakin nettisivustolla oli kaksi kertaa sama kuva, toisella kerralla se oli Korppoon kastemaja/allas, toisessa Paraisten.
amanuenssi Satu Frondelius, historian kokoelmat vastaa:
Niin sanottua Vehmaan tyyppiä olevia kastemaljoja, jotka siis ovat kalkkikivestä veistettyjä puolipyöreitä altaita joissa on kolmiapila- ja osassa myös vihkiristiaiheinen kaiverrettu koristelu, on ollut tietojeni mukaan seitsemässä kirkossa. Vehmaan kirkon lisäksi sellainen on Hollolan, Maarian ja Paraisten kirkoissa sekä Turun Tuomiokirkossa. Myös Rymättylän kirkon kastemalja on melko samantyylinen, vaikka siinä on yksityiskohdissa jonkin verran eroja. Lisäksi samanlainen on ollut Liedon kirkossa, josta se siirrettiin ennen sotia Turun linnaan. Siellä se tuhoutui Turun linnan pommituksissa 1941.
Näistä maljoista Vehmaan, Turun ja Liedon maljat ovat hyvin samanlaisia, niissä on sekä kolmiapila- että vihkiristikuviot. Maarian ja Hollolan altaat ovat edellämainittuja yksinkertaisempia koska niissä on vain kolmiapilakoristelu. Rymättylän ja Paraisten altaat ovat Maarian ja Hollolan maljoja runsaammin koristeltuja, mutta myös niistä puuttuvat vihkiristit. Maljat on ajoitettu 1300-luvun loppupuolelle tai 1400-luvun alkuun.
Kommentoi tätä kysymystä
Tulosta tämä kysymys
Katso mitä on jo kysytty
Kuukauden kysymys
Koru Pietarista
Uusimmat kysymykset
Tunnistamaton raha
Ankka-rintakoru
kaulakoru
maalauksen signeeraus
kiviesine?