1.10.2024

Postinkuljetus 1800-1900-luvun vaihteessa

Onko saatavilla tietoa, kuinka postin kuljetus järjestettiin Venäjän vallan loppuvuosikymmeninä? Teen sukututkimusta. Kertomatietona on, että isäni isä olisi osallistunut hevosellaan postin kuljetukseen Nilsiä-Juvantehdas (nyk. Juankoski), ja ehkä saanut markkojakin siitä. Onko jossain kirjattu ylös kuljetukseen osallistuneita ajankohtana 1880-? Oliko se hollijärjestelmän tapainen kuten majatalojen ja kestikievareiden osalta oli? Ainoa dokumentti, digitoituna, on SSHY arkistossa josta selviää ne talolliset Nilsiän osalta Iisalmen kihlakunnan alueella, jotka osallistuivat postin kuljetukseen. Ajankohta 1860-luku.

Sanna Oikarinen vastaa:

Hei ja kiitos kysymyksestä!

Postitalonpoikajärjestelmä lakkautettiin vuonna 1846, jolloin käyttöön tuli postiljoonijärjestelmä. Järjestelmä hyödynsi kestikievariverkostoa, ja postinkantoa tekivät postiljoonit. Postilinjat olivat kuitenkin harvat, eivätkä kunnolla palvelleet maaseudun asukkaita. 1860-luvulta alkaen alettiinkin perustaa maaseudulle postitoimistoja esimerkiksi paikallisten säätyläisten tai viranomaisten anomuksesta. Anomuksen tekijät osoittivat postitoimistolle sopivan huoneiston, joka saattoi olla vaikka pari huonetta jonkun talollisen talosta. Postitoimistolle osoitettiin hoitaja. 
1860-luvun lopulla alettiin perustaa myös uusia postilinjoja jokseenkin harvan postitieverkoston parantamiseksi. Myös rautateitse kulki jo postia, ja rautieasemilla sijaitsevilta postipysäkeiltä tai -toimistoilta postiljoonit kuljettivat postit eteenpäin. Postinkanto tehtiin reitistä riippuen pyörällä, kävellen tai hevosella, myöhemmin toki tulivat mopedit ja autotkin kulkuvälineeksi.

Postilaitoksen henkilökunnan määrä kasvoikin 1800-luvun lopulla nopeasti. Postilaitoksen palveluksessa oli virka- ja palvelusmiehiä ja heidän lisäkseen suuri joukko sivutoimisia alempien postitoimipaikkojen hoitajia, satunnaisia apulaisia, ylimääräisiä postiljooneja (nykytermein voisi puhua sijaisista) ja maalaiskirjeenkantajia. 

Reitin perusteella vaikuttaisi siltä, että isäsi isä olisi voinut toimia maalaiskirjeenkantajana: Maalaiskirjeenkantojärjestelmä perustettiin edelleen tukemaan Suomen syrjäisempien sutujen postinkulkua. Maalaiskirjeenkanto alkoi 1.7.1890. Tällöin avattiin kaikkiaan 26 reittiä. Reittien määrä vähitellen runsastui, ja vuonna 1915 reittejä oli jo 1852. 
Nilsiän pitäjän kirkonkylään on perustettu postitoimisto 1.12.1882, ja Juvankosken tehtaalle 2. luokan postitoimitus nimellä Juvankoski 1.1.1893. Näiden välillä löysin maalaiskirjeenkantolinjakortistostamme kyllä reitin, mutta vanhimman kortin päiväys on 11.12.1920, ja linja on ilmeisesti lakkautettu 1923. Kortista ei valitettavasti selvinnyt muuta tietoa.

Isäsi isän nimi sen sijaan saattaisi löytyä Postimuseon Kansallisarkistoon luovuttamista aineistoista. Ohessa linkki Posti- ja telelaitoksen hallinnollisen osaston ainestoluetteloon, jossa yhtenä osana mm. matrikkelit ja henkilöluettelot 1784 - 1925: https://astia.narc.fi/uusiastia/kortti_aineisto.html?id=839604742  Aineistot eivät valitettavasti ole digitaalisena saatavilla.

Jos aihe kiinnostaa enemmänkin, Postimuseon sivuilta Tietoa ja tarinoita -osiosta löytyy hyödyllistä tietoja ja linkkejä laajempiikin aineistoihin: https://www.postimuseo.fi/tietoa-ja-tarinoita/

Seikkaperäisesti asiaa on myös avattu Jukka-Pekka Pietiäisen teoksessa Suomen postin historia, osa I, 1988.

Maalaiskirjeenkantaja  Anna Siljander hevosrattailla. Maalaiskirjeenkantoon liittyvät kuvat Postimuseon kokoelmista Finnassa: https://finna.fi/Search/Results?filter%5B%5D=%7Ebuilding%3A%220%2FPostimuseo%2F%22&lookfor=maalaiskirjeenkanto&type=AllFields

Kommentoi tätä kysymystä

Kysy oma kysymys

Tulosta tämä kysymys

Kysymyksiä kuvina

Ladataan kuvia