Kysy meiltä Suomen postihistoriasta, filateliasta ja postikorteista! Voit kysyä kuvan kanssa tai ilman kuvaa. Postimuseon henkilökunta vastaa ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen kahden viikon kuluessa kysymyksen vastaanottamisesta, yleisinä lomakausina vastausaika saattaa kuitenkin olla pidempi. Osa kysymyksistä vastauksineen julkaistaan nimettöminä ja toimitettuina näillä verkkosivuilla.
Huomioithan, että museo ei anna esineistä tai keräilykohteista hinta-arvioita. Vastaus kysymykseesi saattaa jo löytyä sivuilta - katso mitä on kysytty aikaisemmin.
Lisää tietoa palvelusta.Kansainvälinen posti- ja sähkösanomaliikenne 1900-luvun alussa
Miten posti kulki Australiasta, Etelä-Afrikasta, Amerikasta Suomeen 1900-luvun alussa? Teen sukututkimusta merillä seilanneesta isosisästäni. Muutamia hänen lähettämistä kirjeistä on tallella ja postileimojen mukaan kirjeet olisi kulkeneet jopa noin reilussa kuukaudessa Sydneystä Porvooseen. Vastaava purjehdusmatka kesti huomattavasti pidempään. Laivan ja varustamon välillä on myös lähetetty sähkösanomia. Miten sähkösanoma teknisesti toimitettiin tähän aikaan? Radiosignaaleilla? Väliasemia? Ystävällisin terveisin
Mikko Aho vastaa:
Ajankohdasta päätellen isoisoisäsi on työskennellyt purjelaivoilla, joita suuri enemmistö suomalaisista kauppalaivoista vielä 1900-luvun alussa oli. Posti sen sijaan kulki pääosin höyrylaivoilla. Mainitsemistasi paikoista Etelä-Afrikka ja Australia kuuluivat tuolloin Britannian imperiumiin, ja näiden siirtomaiden sekä Ison-Britannian välillä kulki suhteellisen tiheästi ja nopeasti postia kuljettavia höyrylaivoja. Britanniasta posti sitten kulki Suomeen toisilla höyrylaivoilla. Myös Pohjois-Amerikasta kirjeet kulkivat höyrylaivoilla Isoon-Britanniaan tai esimerkiksi Saksaan tai Ruotsiin, josta ne sitten edelleen kulkivat Suomeen laiva- ja/tai rautateitse. Kulkunopeus tietysti vaihteli laiva-aikataulujen mukaan, ja kuukausi Sydneysta Porvooseen lienee ollut keskimääräistä nopeampi.
Sähkösanomat kulkivat jo 1800-1900 -luvun vaihteessa kaikkialla maailmassa joko meren pohjaan laskettuja tai maan yli vedettyjä kaapeleita pitkin. Tässäkin Britannian imperiumi oli merkittävässä asemassa, vuonna 1900 yli puolet maailman kaikista sähkösanomista kulki brittiläisten yhtiöiden kautta. Sähkösanomien lähettäminen oli varsin kallista, eivätkä merimiehet niitä omissa asioissaan lähettäneet. Tyypillistä oli, että kun suomalainen laiva saapui ulkomaiseen satamaan, laivan päällikkö lähetti siitä tiedon laivan omistaneelle varustamolle Suomeen. Tieto sitten levisi paikkakunnalla "puskaradion" tai vaikkapa paikallisen sanomalehden välityksellä.
Kommentoi tätä kysymystä
Tulosta tämä kysymys