Kysy museolta! Suomen maatalousmuseo Sarka vastaa kysymyksiisi maatalouden historiasta ja välineistä sekä museon toiminnasta. Voit kysyä kuvan kanssa tai ilman, vastaamme kysymykseesi sähköpostilla muutaman viikon kuluessa. Osa kysymyksistä vastauksineen julkaistaan nimettöminä ja toimitettuina näillä verkkosivuilla. Vastaus kysymykseesi saattaa jo löytyä sivuilta - katso mitä on kysytty aikaisemmin.
Lisää tietoa palvelusta.Mikä oli Muuli-traktori?
Olen kuullut puhuttavan Muuli -traktoriajoneuvosta, jota ilmeisesti valmisti - tai ainakin suunnitteli - yritys nimeltään Mekes. En ole kuitenkaan koskaan nähnyt ko. laitetta missään. Tarinat kertovat, että pyrkimykset laitteen suhteen olivat korkealla, mutta lopputulos jopa surkuhupaisa. Onko näin? Käsittääkseni Muuleja ei ole juurikaan säilynyt.
Kokoelmapäällikkö Juha Hirvilammi vastaa:
Mekes 4000 Konehevosen perusidea oli luoda ajoneuvo, joka toisaalla korvaisi maataloudessa hevosen traktorin tapaan toimien samalla kulkuvälineenä, toisaalla korvaisi hevosen puolustusvoimien vetojuhtana. Konsepti oli kunnianhimoinen: haarukkamainen rungon takaosa erilaisten moduulien nopeaa kiinnitystä ja irrottamista varten, ketjuveto koteloituna runkohaarakkeisiin, VOA ja hydrauliikka. Moottoriksi tuli Steyr-Puch kaksisylinterinen ja ilmajäähdytteinen boxer -moottori sekä vaihteistoksi edellä mainitun itävaltalaistehtaan Haflinger -kevytmaastoauton voimansiirto. Ajatuksena oli, että traktoriksi rekisteröitynä laite toimisi myös kaksipaikkaisena kulkuvälineenä.
Ensiksi rakennettiin vuonna 1965 kaksi prototyyppiä ja myöhemmin vuosina 1965-66 kymmenen kappaleen koesarja. Ainakin yhdessä koesarjan traktorissa oli puolitelat. Epäedullinen painojakauma, suurehko leveys, kankeus käänteissä ja vaatimaton tehopainosuhde vesittivät Muulin käyttökelpoisuuden maataloudessa.
Aluksi laitteessa oli myös monenlaisia mekaanisia murheita. Pakkivaihteen toiminta ja kestävyys osoittautuivat huonoiksi. Kytkin ei oikein pitänyt ennen kuin paineasetelmaan vaihdettiin Fiat 600 kytkimen komponentteja. Jarrut eivät toimineet toivotulla tavalla ilman monenlaisia muutostöitä eikä kääntöjarruja saatu sittenkään toimiviksi.
Yksi Muuli oli jonkin aikaa Upinniemen palokunnalla paloautona erityisellä sammutusmoduulilla varustettuna. Kokemukset eivät olleet kovin rohkaisevia. Pauli Haukkala kävi paikan päällä useita kertoja korjaamassa kytkintä sekä muita pienempiä vikoja. Kun Mekes Oy:n toiminta loppui, tehtaalla olevat traktorit romutettiin yhtä lukuun ottamatta. Tämä oli päätynyt eräälle maatilalle marjanpoimintalaitteeksi. Parkanolainen Pauli Haukkala, joka oli ollut Mekes Oy:ssä Muuleja huoltamassa, sai hankittua traktorin jäännökset itselleen ja on niistä rekonstruoinut ajokuntoisen Mekes 4000 – traktorin.
Kommentoi tätä kysymystä
Tulosta tämä kysymys
Katso mitä on jo kysytty
Kuukauden kysymys
Mikä kirves?
Hei. Onkohan kuvan kirves minkä ikäinen ja kenen valmistama? Vai mahdollisesti "kyläsepän" tekemä?
Kommentit (4)
Anonyymi kommentoi:
Tero kommentoi:
Anonyymi kommentoi:
Anonyymi kommentoi: