10.6.2021

Miten valmistetaan kimpiastian vanne?

Minulla on useampi melko vanha puinen kimpiastia (yhden pohjaan on kaiverrettu 1859), joiden puuvanteet ovat menneet poikki. Voitteko neuvoa mistä löydän tietoa vanteiden tekemisestä tai kuinka uudet vanteet tehdään? Mitä puulajia ja mitä puun osaa käytän (oksa vai pieni puu)? Ymmärrykseni mukaan nauloja ei käytetty lainkaan. Yhden lähteen mukaan vanteita tehtiin tuomesta, toisen lähteen mukaan kuusesta. Mutta monet tuomenoksat eivät ole kovin suoria. Kuinka vanhoja kimpiastioita tulisi säilyttää? Yhden lähteen mukaan kiulut yms. tulisi säilyttää ylösalaisin, jotta kuivuessaan/kutistuessaan vanne ei irtoasi.

Näyttelyamanuenssi Iina Wahlström vastaa:

Kimpiastian puisten vanteiden periaate on yksinkertainen. Vanteena toimiva vitsas kierretään astian ympärille ja suljetaan "solmimalla". Käytännössä työ vaatii kuitenkin harjaantuneisuutta ja sorminäppäryyttä. Ja kuten olet huomannut, yksityiskohtaisia työnkuvauksia ei ole helposti saatavilla.

Vannepuuna on yleisimmin käytetty sopivan pitkiä ja ohuita kuusen oksia, jotka halkaistiin. Halkaiseminen tapahtuu, kuten muihinkin tarkoituksiin käytettävien vitsasten kohdalla, latvasta alkaen kohti tyveä. Vanteita on kuusennäreiden ohella tehty myös katajasta, pihlajasta, koivusta ja pajusta. 

Jotta vanne saadaan kiristettyä astian ympärille tiiviisti ja murtumatta, täytyy sitä pehmittää. Se on tehty joko lämmön avulla, esim. uunin jälkilämmössä, tai liottamalla. Lämmittäminen ja liottaminen vievät aikaa useita tunteja. Vanne saadaan pysymään paikoillaan solmulla: puuvanteen latvapää kiertää tyvipään päältä ja samantien tyvipään alta. Vanteen päät lukittuvat toisiinsa niihin veistetyillä "kynsillä" eli toisiinsa sopivilla lovilla. Kuivuva vanne kiristyi entisestään astian ympärille. Mikäli astia ei ollut aivan suoraseinäinen, saatiin vanne kiristymään myös lyömällä sitä kohti astian leveämpää päätä.

Puisten vanteiden tekemistä kuvaillaan mm. Varsinais-Suomen kulttuuriperintöblogissa ja Elävä Museo -blogissa.
Yksityiskohtaisempaa tietoa tarjoaa Matilda Rajamäen Kymenlaakson ammattikorkeakouluun tekemä opinnäytetyö "Kimpiastioiden vauriomekanismien tunnistaminen ja hallinta osana säilyttävää konservointi".

Kuvan lypsinrainta on valmistettu kimpitekniikalla ja siinä on komeat puuvanteet.

Kommentoi tätä kysymystä

Kysy oma kysymys

Tulosta tämä kysymys

Kysymyksiä kuvina

Ladataan kuvia