Kysy mitä vaan teatterista ja esittävistä taiteista! Kysy kuvan kanssa tai ilman kuvaa. Teatterimuseo vastaa palvelun kautta tulleisiin kysymyksiin kysyjän ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen normaalisti noin viikon kuluessa kysymyksen vastaanottamisesta. HUOM! Kesäaikana tulleisiin kysymyksiin vastataan vasta elokuussa. Osa kysymyksistä vastauksineen julkaistaan nimettöminä ja toimitettuina näillä verkkosivuilla. Vastaus kysymykseesi saattaa jo löytyä sivuilta - katso mitä on kysytty aikaisemmin.
Lisää tietoa palvelusta.Mikä oli ensimmäinen Suomessa esitetty Broadway-musikaali?
Mikä oli ensimmäinen Broadway-musikaali, joka esitettiin Suomessa? Missä ja milloin?
Tieto- ja kuvapalvelun tutkija Pälvi Laine vastaa:
Broadway-musikaaleiksi määritellään New Yorkissa Broadway-kadun ympäristössä sijaitsevien teattereiden tuottamia musikaaliproduktioita. Niistä suosituimmat ovat saaneet Broadwaylla olleiden ensiesitystensä jälkeen useita eri esitysversioita lukuisissa maissa ja kaupungeissa. Varsinaisten, tänä päivänä mieleemme tulevien menestysmusikaalien edeltäjiä Broadwayllakin ovat olleet operetit ja muut musiikkinäytelmät, joiden historia ulottuu hyvinkin 1900-luvun alkuun. Esimerkiksi vuonna 1903 New Yorkissa esitetyistä produktioista yli 25 % oli erilaisia musikaaleiksi tyypiteltäviä tuotantoja. (Aylesworth 1985)
Mikko-Olavi Seppälä on kirjoittanut (teoksessa Suomen teatteri ja draama) musikaalien tulosta Suomeen mm. näin: "Uusi amerikkalainen musikaali murtautui Suomen näyttämöille 1950-luvun lopulta lähtien. 'Operetin' ja 'musikaalin' merkitysero on häilyvä. Olennaista on, että eurooppalainen operettituotanto kukoisti toiseen maailmansotaan asti, yhdysvaltalainen ja englantilainen musikaali siitä lähtien. Wienin ja Berliinin aseman länsimaisen musiikkiteatterin keskuksina ottivat New Yorkin Broadway ja Lontoo. --- Broadway-musikaalin kulta-aika Suomen teattereissa kesti 1950-luvun lopulta 1960-luvun loppuun, jolloin etenkin Frederick Loewen My Fair Lady, Leonard Bernsteinin West Side Story ja Jerry Bockin Viulunsoittaja katolla murskasivat katsojaennätyksiä ja tartuttivat laulunsa suomalaisten tietoisuuteen."
Näistä yllä mainituista My Fair Lady esitettiin ensi kerran Suomessa Svenska Teaternissa, jossa ensi-ilta oli 3.12.1959. West Side Storyn Suomen ja samalla Pohjoismaiden kantaesitys oli Tampereen Teatterissa 13.11.1963 (Aino Kukkonen on kirjoittanut West Side Storyn tansseihin liittyvän artikkelin, joka on julkaistu teoksessa Suomen teatteri ja draama). Helsingin Kaupunginteatteri puolestaan esitti Viulunsoittaja katolla -produktion Euroopan kantaesityksenä, ensi-ilta 17.2.1966.
Mikä musikaaleista sitten on ollut se aivan ensimmäinen Broadway-musikaali Suomessa? Suoraa vastausta ei löytyne valmiina mistään, mutta koetetaan päätellä. Haku Ilona-esitystietokantaan määreillä: Teoksen kansallisuus = amerikkalainen, Genre = musiikkinäytelmä, Genren alaluokka = musikaali, tuo tulokseksi varhaisimpien joukossa mm. produktiot: Ei ei Nanette (No, no, Nanette) Mustikkamaan kesätetterissa 1927 ja Annie Mestariampuja (Annie Get Your Gun) Helsingin Kansanteatteri-Työväenteatterissa 15.12.1957. Ensimmäistä kutsuttaneen vielä operetiksi. Jälkimmäisestä puolestaan on Pirkko Koski tiivistänyt seuraavasti (teoksessa Kansan teatteri 2): "Musikaali tuli yhdellä rysäyksellä Helsinkiin Kansanteatterin esittäessä näytelmän Annie Mestariampuja---" Ja jotta asia ei olisi aivan näin selkeä, täytyy tarkentaa, että sama teos oli esitetty Svenska Teaternissa Helsingissä jo 1950 nimellä Annie - Mästerskytten. Teatterin ohjelmistokirjassa (Lüchou 1977) sen yhteydessä on kuitenkin merkintä "operett". Ja vielä tätäkin varhaisempi amerikkalainen musiikkinäytelmä Svenska Teaternissa on ollut Oklahoma 1948, myöskin luonnehdinnalla "operett".
Lähes samaan aikaan Annien kanssa Helsingin Kansanteatteri-Työväenteatterin toisella näyttämöllä Vallilassa oli lokakuun 1957 lopussa ensi-illassa Suutele minua Kati -produktio (Kiss Me, Kate). Matti Aro on teatterin historiikissa todennut, että se "saapui ensimmäisenä musicalina suomalaiselle lavalle" (Aro 1982). Eikä tässä vielä mitään, mutta kyseinen teos oli nähty Tampereen Työväen Teatterissa jo muutamaa viikkoa aiemmin (ensi-ilta 10.10.1957). Panu Rajala mainitsee historiateoksessa tämän yhteydessä nimenomaan operetin vaihtumisen musikaali-esityksiksi.
Vastaus ei täten ole yksiselitteinen, vaan hieman katsantokannasta kiinni. Selvästi syksy 1957 on ollut merkityksellinen murrosvaihe, silloin peräkkäin eri näyttämöillä on esitetty nimenomaan musikaaliversioina nämä Suutele minua, Kati sekä Annie Mestariampuja.
Kirjallisuus
Matti Aro: Kestävä kaarisilta. Sörnäisten Työväennäyttämön - Helsingin Työväenteatterin historiikki vv. 1900 - 65. 1982
Thomas G. Aylesworth: Broadway to Hollywood. Musicals from Stage to Screen. 1985
Pirkko Koski: Kansan teatteri 2. 1987
Marianne Lüchou: Svenska Teatern i Helsingfors. Repertoar, styrelser och teaterchefer, Konstnärlig personal
1860-1975. 1977
Panu Rajala: Titaanien teatteri. Tampereen Työväen Teatteri 1918-1964. 1995
Mikko-Olavi Seppälä - Katri Tanskanen (toim.): Suomen teatteri ja draama. 2010
Kommentoi tätä kysymystä
Tulosta tämä kysymys
Katso mitä on jo kysytty
Kuukauden kysymys
1.3.2024Milloin Jyväskylän Työväen Teatterissa on esitetty Punahilkkaa?
Uusimmat kysymykset
Missä Teatterimuseo sijaitsi vuonna 2002?
Voiko Teatterimuseossa edelleen kokeilla pukuja ja näytellä näyttämöllä?
MIkä oli Suomen Kansallisteatterin joulunäytelmä vuonna1953?
Onko Pekka Puupää -elokuvia filmattu Tammisalossa?
Onko Romeo ja Julia -näytelmää esitetty Suomen Kansallisteatterissa 1980–1990 -luvuilla?