14.5.2021

Saisiko vuosilukuarvion näistä kolmesta valokuvasta?

Tästä kuvasta ei ole mitään tietoa, keitä kuvassa, missä otettu tai milloin.

Tyttö alhaalla keskellä, joka pitelee pikkulasta sylissä, on syntynyt 1913. Keskellä seisova tyttö valkoisessa raidallisessa puvussa on syntynyt 1907 ja kuollut 1926. Kuva todennäköisesti otettu Lohjalla.

Kuva on A.J. Pesosen Lohjalla ottama. Olemme epäilleet sen olevan joko vuodelta 1926 tai sitten 1933-1934 perustuen suvussa tapahtuneisiin kuolemiin.

Saisiko vuosilukuarvion näistä kolmesta valokuvasta? Kuvassa, jossa 3 miestä on valokuvattavana, haluaisin tietää myös, missä valokuvaamossa kuva on mahdollisesti otettu ja keitä henkilöt voisivat olla esim. vaatteiden perusteella? Perhekuvasta tiedämme, että tyttö alhaalla keskellä, joka pitelee pikkulasta sylissä, on syntynyt 1913. Onko hänen takanaan kyykyssä oleva hyvin pukeutunut pariskunta mahdollisesti keskimääräistä varakkaampaa yhteiskuntaluokkaa? Onko hautajaiskuva todennäköisimmin vuodelta 1926 kuin 1930-luvun alusta?Entä mitä virkaa on havuilla osana hautajaissaattoa? Tuleeko kuvista jotain muuta mieleen? Kiitos.

Amanuenssi Max Fritze vastaa:

Hei,

Kolmen miehen yhteiskuva näyttää minun mielestäni 1910-luvulla otetulta. Olen melko varma, että se on kuvattu A.J. Pesosen kuvaamossa Lohjalla. Meillä on kokoelmissamme muutama visiittikortti, joissa uskoisin näkyvän tuo sama pylväspenkki. Miesten vaatetus on mielenkiintoinen, sillä en ole suomalaisissa visiittikorteissa aikaisemmin nähnyt kahden oikeanpuoleisen miehen käyttämiä myssyjä. Kenties miehiä sitoo yhteen esimerkiksi ammatti tai jäsenyys jossakin järjestössä, joka selittäisi yhtenevän päähinevalinnan? Ehkä joku lukijoistamme voi tunnistaa vaateparren?

Perhekuvan voi mainitsemiesi synnyin- ja kuolinvuosien perusteella ajoittaa 1920-luvun keskivaiheille. Siinä esiintyvän pariskunnan varallisuutta on kuvan perusteella vaikea kommentoida. Mies on pukeutunut tyylikkäästi, mutta "boater" -tyyliset olkihatut olivat suosionsa huipulla 1920-luvulla ja eivät olleet vain varakkaimpien tunnusmerkki. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ne olivat kaupunkiväestön keskuudessa miesten yleisin kesähattu. Suomalaisissa kuvissa niitä esiintyy kuitenkin vähän harvemmin. En ole vaatehistorioitsija, mutta voisin kuvitella pariskunnan olevan vähintäänkin vauraampaa keskiluokkaa.

Hautajaiskuuset ovat vuosisatoja vanha tapa, jolle löytyy useampikin selitys. Kuolleen nouseminen haudasta oli yleinen taikausko. Havuja levitettiin hautajaistalon pihalle ja matkan varrelle hautausmaalle, jotta paljain jaloin kävelevä vainaja ei voisi palata. Ruumita säilöttiin usein pitkiäkin aikoja pihapiirin rakennuksissa ennen hautaamista ja havuilla on peitetty mätänemisen hajua. Hautajaiskuusista ja -havuista tuli alkuperäisistä tarkoituksistaan etääntynyt tapa, josta kuka tahansa saattoi tunnistaa hautajaispihan ja -saaton. Kirjoittaessani kandidaatintutkielmaani suomalaisesta vainajien valokuvaamisen perinteestä muistan panneeni merkille kuinka yleinen elementti havut ja kuuset olivat kuvissa etenkin ennen toista maailmansotaa. En osaa kuvasta kuitenkaan nähdä mitään yksityiskohtaa, joka paljastaisi onko se vuodelta 1926 vai muutamaa vuotta myöhemmin 1930-luvun alussa otettu.

Kommentoi tätä kysymystä

Kysy oma kysymys

Tulosta tämä kysymys

Kysymyksiä kuvina

Ladataan kuvia