5.5.2023

Miten vanhaa ison kuvakoon kameraa käytetään?

Kuusamon Valokuvaamon palkkikamera 1930-luvulta

Kuusamon Valokuvaamon palkkikamera 1930-luvulta

Haluaisin tietoja liitekuvissa olevasta kamerasta. Kyseessä on puurunkoinen kamera, jolla otettiin kuvia lasilevynegatiiveille. Kamera on ollut ahkerassa käytössä valokuvaamossa 1930-luvulta alkaen, ja sitä on käytetty myös kuvausmatkoilla. Kaipaisin tarkempia teknisiä tietoja sekä selostuksen, miten tällä kameralla otettiin kuvia.

Valokuvaaja Virve Laustela vastaa:

Hei!


Hieno kamera näyttäisi teillä siinä olevan. Tässä ohje ja kuvailu, miten tuon tyyppisellä, ison filmikoon kameralla kuvaus tapahtuu:
Palkkikamera (ison koon kamera) on rakenteeltaan hyvin yksinkertainen: kamerassa on liikuteltavat (yleensä jonkinlaisilla kiskoilla) etu- ja takalauta, joiden välissä on valotiivis haitarimainen palje. Etulaudassa on kiinnitettynä objektiivi, jossa on keskussuljin ja manuaalinen himmennin. Takalaudassa on tähyslasi, johon kuvattava kohde sommitellaan ja tarkennetaan. Kamera on useimmiten puurakenteinen, puulajike on kovaa ja tiivistä. Kisko on metallia ja siinä etu- ja takalauta liikkuvat täsmällisen tarkasti hammastetulla kiskolla. Kameratyyppiä kutsutaan matkakameraksi, koska kameran saa suljettua suhteellisen pieneksi ja helposti mukana kuljetettaviksi laatikoksi. Toki on valmistettu myös hyvin isokoisia ateljeekameroita, joita ei ollut tarkoituskaan kuljetella studion ulkopuolelle.
Valotuksen arviointiin käytetään joko erillistä valotusmittaria tai kokenut valokuvaaja osaa esim. vallitsevan säätilan perusteella arvioida oikean aukko- ja suljinaikayhdistelmän. Filmikasetti on ladattava valoherkällä filmillä tai valoherkistetyllä lasilevyllä täysin pimeässä. Kuvaa otettaessa filmikasetti ladattuine filmeineen/lasilevyineen asetetaan tähyslasin tilalle, objektiivista asetetaan haluttu himmenninaukko sekä suljinaika, suljin suljetaan, suljin viritetään, filmikasetista vedetään filmiä suojaava levy pois ja kameran suljin laukaistaan. Vanhimmissa objektiiveissa suljinaikoja ei ollut, vaan suljin voi olla joko auki tai kiinni (T-asento), jolloin valotusaika arvioidaan esim. laskemalla sekunteja ja suljinta pidetään auki tarvittavan ajan. Filmit/lasilevyt eivät olleet kovin herkkiä (pieni ISO/ASA-luku), jolloin valotusaikakin oli suhteellisen pitkä. Kameran laukaistaan käyttämällä lankalaukaisinta, ettei kamera tärähdä suljinta avatessa/sulkiessa tai laukaistaessa. Valotuksen jälkeen suojalevy laitetaan takaisin filmikasettiin valotetun filmin suojaksi ja kasetti poistetaan tai kasetti käännetään, jolloin kasetille mahdollisesti ladattu toinenkin valottamaton filmi voidaan valottaa. Kamera on kuvatessa aina kiinnitettynä tukevaan jalustaan. Objektiivin polttoväli ja kohteen etäisyys/suurennussuhde vaikuttavat palkeen vetämään: laajakulmainen objektiivi saattaa vaatia jopa erityisen laajakulmapalkeen, jos paljetta ei saa muuten riittävän lyhyeksi. Tarkennus ja sommittelu tähyslasilla vaatii mustan kankaan tai esim. takin vetämistä kuvaajan pään ja kameran takaosan suojaksi, jotta objektiivin muodostamaa kuvaa pystyy himmeällä tähyslasilla arvioimaan. 
Vanhoissa ison filmikoon kameroissa kannattaa ennen kuvaamista varmistaa, ettei objektiivin suljin ole jumiutunut eli että suljin toimii eri suljinajoilla. Palje, joka usein on nahkaa, saattaa haurastua/rikkoutua varsinkin kulmistaan eli on tarkistettava, että palje on valotiivis. Objektiiveihin kertyy ulkopintoihin likaa ja joskus linssin sisälle jopa hometta. Filmikasetit voivat myös rikkoutua, joten ainakin filmiä suojaavan levyn on syytä mennä tiukasti paikoilleen. 
Ison filmikoon kameran käyttö on sinänsä yksinkertaista, mutta vaatii huolellisuutta ja kiireettömyyttä. Objektiivin laatu, kuvaajan tarkennus- ja valonmittaustaito, optimaalinen negatiivin kehitys sekä vedoksen valmistaminen vaikuttavat kaikki syntyvän valokuvan laatuun. 
 

Kommentit (1)

J-P Palmulaakso kommentoi:

Tuo näyttäisi olevan Neue Görlitzer Kamerawerken valmistama Globus Stella -ateljeekamera, tosin ilman studiojalustaa. Siinä jo pelkkä kameraosa on varsinaisiin kokoon meneviin matkakameroihin verrattuna melkoisen jykevää ja painavaa tekoa ja tarkoitettu juurikin kiinteään studiokäyttöön. Kameraan kuuluva ateljeejalusta on puu- ja metallirakenteinen, pyörillä liikkuva massiivinen lavetti, jossa kameratason nosto ja lasku tapahtuu sivulla olevalla veivimekanismilla.

Kommentoi tätä kysymystä

Kysy oma kysymys

Tulosta tämä kysymys

Kysymyksiä kuvina

Ladataan kuvia